Zadbaj o stawy zdrowym jedzeniem
2015-09-07

Osteoporoza, częste urazy i złamania, bóle stawów i zwyrodnienia dotykają coraz młodszych. Taka przypadłość zakrawa już na chorobę cywilizacyjną, ale jej przyczyn należy szukać wyłącznie w nas samych. Złe nawyki żywieniowe, brak ruchu i przemęczenie – wszystko to odbija się na naszym zdrowiu, a także kondycji kości i stawów. Jak najskuteczniej uzupełnić brakuje minerały budujące tę część naszego organizmu?


 


Oczywiście, ruch jest lekarstwem na wiele dolegliwości, również problemy ze stawami i urazami kości. Niekiedy to jednak nie wystarczy i musimy wspomóc się nieco naturalnymi suplementami. Szczególnie gdy w grę wchodzi osteoporoza, a więc nadmierne wypłukiwanie wapnia z kości, co prowadzi do ich kruchości i zwiększa ryzyko urazów. Narażone na nią są szczególnie kobiety w okresie pomenopauzalnym, ale również osoby w podeszłym wieku. Może wystąpić również u młodych osób, które cierpią na niedobór wit. D, otyłość lub niedowagę. Osteoporoza może być również dziedziczna.


 


W tym ostatnim przypadku jesteśmy w o tyle dobrej sytuacji, że możemy wspomagać się jeszcze zanim wystąpią pierwsze objawy. Pozostałe przyczyny należy stwierdzić poprzez badanie densytometrii, a więc poziomu gęstości kości. Nie ma wątpliwości, że najczęstszą przyczyną jest niedobór wapnia, czego z kolei przyczyną może być niedobór wit. D3 odpowiedzialnej za lepsze wchłanianie wapnia. Tą ostatnią najlepiej zapewni nam kąpiel słoneczna.


 


Jak dostarczyć sobie wapń. Oczywiście najlepsza będzie właściwa dieta, bogata szczególnie w produkty mleczne. Aby jednak nie przypłacić wapnia nadmiarem kalorii, lepiej sięgnąć po produkty mniej tuczące, jak: jogurt grecki, mleko sojowe, kozie. Dużo wapnia znajdziemy również w suszonych owocach, soi, fasoli, pestkach dyni. W diecie nie może zabraknąć również mięsa i ryb. Doskonale też sprawdzą się produkty zbożowe: owies, pszenica, jęczmień, żyto – zarówno w postaci ziaren, jak i pieczywa czy mieszanek muesli.
Aneta R
powrót do listy