Telekomunikacja dla Domu
2015-09-10

Czy przedstawiciele handlowi Telekomunikacji dla Domu wprowadzali konsumentów w błąd, sugerując że reprezentują dotychczasowego operatora? Wyjaśni to postępowanie wszczęte przez UOKiK

Telekomunikacja dla Domu świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej. Do  Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło już około 400 skarg, na działania spółki. Ich analiza, dała podstawy do wszczęcia postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niezgodną z prawem, nieuczciwą praktyką rynkową, a obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest pełne i rzetelne informowanie o swojej ofercie.

Postępowanie UOKiK ma na celu m.in. ustalenie, czy telemarketerzy Telekomunikacji dla Domu wprowadzali konsumentów w błąd, podając się za przedstawicieli dotychczasowego dostawcy usług telekomunikacyjnych. Osoba która do mnie dzwoniła (…) nie przedstawiła rzetelnie nazwy firmy (…), za to tak prowadziła rozmowę, że byłem przekonany iż rozmawiam z przedstawicielem Orange i w efekcie zgodziłem się na nową „atrakcyjną” usługę – tak praktyki spółki opisywał jeden z poszkodowanych klientów.

Decydując się na zawarcie umowy, konsument działa w oparciu o zaufanie do konkretnego przedsiębiorcy. Dlatego, w opinii UOKiK, informacja o tożsamości operatora telekomunikacyjnego, może mieć istotny wpływ na przyjęcie lub odrzucenie danej oferty.

Urząd wyjaśni też m.in., czy Telekomunikacja dla Domu wprowadzała konsumentów w błąd, co do wysokości proponowanych opłat abonamentowych. Jeden z konsumentów skarżył się, że nie został poinformowany, iż obniżona kwota będzie obowiązywała tylko przez 2 pierwsze okresy rozliczeniowe, a nie przez cały czas obowiązywania umowy.

Zgodnie z prawem przekazywana konsumentowi informacja o cenie, powinna obejmować cały okres zobowiązania, a zatem również informacje o jej ewentualnym wzroście po upływie części okresu, na jaki została zawarta umowa.

Natomiast bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom w zakresie usług telekomunikacyjnych udzielają m.in. Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl .

Konsumencie, pamiętaj:

  1. Jeżeli podczas rozmowy telefonicznej z akwizytorem zgodziłeś się na zmianę operatora telekomunikacyjnego, oznacza to zawarcie umowy na odległość. Przez telefon ustalamy jedynie warunki, następnie kontrakt do podpisu powinien dostarczyć kurier. Od chwili zawarcia umowy, konsument ma 14 dni na odstąpienie od niej, bez podawania przyczyn - wystarczy wysłanie oświadczenia pocztą na adres przedsiębiorcy.
  2. Jeżeli nie jesteś pewien czy telemarketer, który do Ciebie zadzwonił reprezentuje Twojego dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę.
  3. Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, przysługuje Tobie także w przypadku zawarcia kontraktu poza lokalem przedsiębiorcy (np. na pokazach w świetlicy osiedlowej, z akwizytorem, który zapukał do drzwi).
  4. Za pośrednictwem rozmowy telefonicznej możemy także zmienić warunki umowy z dotychczasowym operatorem telekomunikacyjnym (np. zmiana pakietu taryfowego, dodatkowe usługi u operatora telewizji kablowej). W takiej sytuacji nie jest konieczne podpisywanie aneksu dostarczonego przez kuriera, wystarczy np. potwierdzenie wysłane pocztą elektroniczną. Konsument ma prawo do odstąpienia od zmian w umowie w terminie 14 dni, licząc od dnia w którym tych zmian dokonano.
  5. Z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy, możesz skorzystać nawet jeżeli, na Twoje wyraźne żądanie, operator rozpocznie świadczenie swoich usług, przed upływem 14-dniowego okresu na odstąpienie od umowy. Jednak w takim wypadku, konsument ponosi koszty świadczeń, które otrzymał do momentu złożenia u przedsiębiorcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
powrót do listy